Monday, May 6, 2013

PRU 13

Kali ini,tidak berpeluang bersama Abah dan Ummi turun ke medan meraih undi untuk Pilihan Raya Umum 13.Keputusan PRU kali ini pun yang tidak terjangka.Berkurang 2 negeri dibawah PR dan Terengganu masih kekal dibawah BN.Tahniah!

PRU 14 nanti,anak muda dalam keluarga saya akan bertambah.Mungkin anak muda perubahan.Waktu itu umur saya 26 tahun dan Abang,23 tahun.

Waktu itu nanti,masyarakat Muslim faham dan mampu mengamalkan akhlak-akhlak Islam dan masyarakat non-Muslim mampu bersama dan memahami keindahan perkataan ADIL yang sebenar dalam Islam.Alangkah!

Kerajaan sekarang,kalau tak bertukar sekalipun,berUBAHlah.Malaysian mahukan pemerintah yang sifar korupsi dan kuku besi juga projek pembodohan yang menjadi-jadi!

Najib,PM Malaysia ke-7.Jika menang dengan adil,maka TAHNIAH!
Jika tidak,maka tunggulah janji Allah bagi orang-orang yang berbuat zalim!

Anak Muda 2018,jangan tidur!


Ops,terpaksa berhenti menulis,rumah saya blackout! :)

Monday, April 22, 2013

MURABBI

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

Sungguh,antara kurniaan Allah yang paling disyukuri tika berjauhan dengan keluarga adalah punya 'keluarga' kecil di sini.Jika di Amman,keluarga kecil kami dinamakan MURABBI.Muzakarah Ruhiyyah wa Tarbawiyyah.Nama ini diberikan oleh salah seorang calon PhD di sini.Moga Allah limpahkan rahmatNya selagi mana usrah di Amman ini masih bernafas dengan nama MURABBI.

MURABBI saya diberi nama Zinnirah.6 orang srikandi yang in syaa Allah bakal menjadi setabah dan secekal dan sesolehah Zinnirah.Ameen.

Suatu ketika dulu,saya pernah fobia dengan yang dinamakan usrah.Tinggal di asrama dan punya usrah amat sinonim.Sehinggakan saya naik jemu.Mungkin penyampaian yang tidak pelbagai.Setiap minggu,yang dibincangkan adalah buku Maza Ya'ni karangan Fathi Yakan.Sehingga sekarang,buku Maza Ya'ni itu masih tinggal 2,3 bab yang belum saya khatamkan.(adeh)

Kali pertama saya mengendalikan usrah adalah sewaktu Tingkatan 6 di sekolah dulu dan disini merupakan kali kedua.

Bila menjadi seorang naqibah,banyak perkara yang perlu dipelajari dan perkara yang paling besar adalah membina keyakinan dan keberanian diri.Bila digelar naqibah,penyampaian kita mesti jelas,percakapan kita mesti seiring dengan perilaku kita.Bila membaca,biarlah kita yang mengatasi mereka.Kita juga perlu ada agenda tersendiri.Antaranya mahu kembangkan bakat dan fikiran ahli MURABBI.Benda yang susah,kita cuba sampaikan dalam bentuk yang mudah faham.Timbulkan pelbagai persoalan.

Sebenarnya amat susah.Lagi-lagi saya yang baru bertatih mengenal pengarang-pengarang kitab,yang baru bertatih memahami konteks ayat yang nak disampaikan.Banyak sebenarnya perkara yang kita tak terfikir untuk buat,kita akan cuba sedaya buat sesuatu bila menjadi naqibah.

Kumpulan Murabbi saya sejujurnya,jarang membincangkan kitab itu,kitab ini.Tapi saya yakin,sekolah kehidupan yang bakal dilalui oleh adik-adik Murabbi saya nanti,lebih mematangkan mereka.In syaa Allah :)

Kelebihan manusia berbeza-beza.Begitu juga naqib/naqibah yang semestinya mereka juga manusia.Jangan terlalu mengharapkan naqib/naqibah yang terlalu sempurna,yang mampu memberikan segala pengisian rohani,mampu menyebut kitab itu,kitab ini,ulama' itu,ulama' ini.Naqibah juga dalam proses belajar sebenarnya.Hehe.

Selalu saya sebut pada adik-adik usrah saya,kita sama-sama belajar ye :)


p/s: ini video pertama Murabbi kami (objektif : nak galakkan semua join MURABBI..best sebenarnya!)


Friday, March 29, 2013

Maratib Amal kita bagaimana?

Bismillah

Maratib amal.Cuba tanya sesiapa sahaja,pasti dalam fikirannya 'amalan yang bertangga-tangga' itu.Bermula dengan pembinaan individu muslim hinggalah ke asatizal 'alam.'Masuk'lah ke dalam mana-mana gerakan yang hadafnya adalah tarbiyyah rohiyyah,pasti maratib amal yang bertangga-tangga ini yang disuruh paling awal untuk dikhatamkan.

Dulu pernah terbaca status sahabat saya tentang maratib amal ini.Tapi maratib amal kali ini amat berbeza dan saya rasakan ini adalah yang paling tepat.Maratib amal versi Venn Diagram.Bukan lagi 'tangga-tangga' yang hujahnya bila dah capai individu muslim yang ideal,barulah bergerak kepada keluarga yang ideal,kemudian kepada masyarakat yang ideal dan seterusnya.

Antara persoalan yang seingat saya ditimbulkan adalah :
1)Apakah kayu ukur 'ideal'nya individu itu sedangkan seumur hidup adalah proses try and error.silap-betul-silap-betul sampai mati..?Pftt...stagnant sungguh idea ni.

2)Katakanlah proses pembaikan diri itu tidak sempat untuk dihabiskan sehinggalah berkeluarga,atau terlampau fokus pada diri,keluarga dan kelompok kecil dalam masyarakat dan akhirnya diabaikan hal-hal negara atau dengan kata lain politik lah!Masyarakat yang terBANYAK yang mengawal sistem.

Hmm..apa jaminan kita untuk anak cucu kita nanti?Ada peluang ke mereka merasakan pembaikan seperti yang hari ini kita rasakan sedangkan dizaman mereka nanti,mungkin akan ada sistem pemerintahan yang lebih korup dan kuku besi?Mungkin ini akan menjadi salah kita.Sebab kita hanya fokus pada diri kita sahaja.Tak dibetulkan pada zaman kita...!
*faham ke? -_-'

Pada saya,idea maratib amal secara bertangga-tangga ini boleh dikatakan tidak adil atau kasar sikit,zalim(tak letakkan sesuatu pada tempatnya)

Sebab?

Tak lain kerana sistem.

Sistem hidup individu takkan terpisah dengan masyarakat.Sistem hidup masyarakat  juga tidak boleh dipisahkan dengan negara.Dan begitulah seterusnya....

wallahu 'a'lam...moga Allah redha :)







p/s : post ni mungkin agak emo.
p/s II : Juma'ah Mubarakah..moga Allah redha usaha kita walau sebesar zarah.
p/s III : teringin pula nak jadi cikgu bahasa melayu lps buat post ni..skema sungguh..!!hehe

Monday, March 25, 2013

Dewasa dan Matang

Dengan nama Allah..

Bulan ini fatrah imtihan.Kadang-kadang terasa penat menanggung pelbagai 'beban'.Belajar dan jawatan.Tapi saya yakin 'beban' ini mampu mendewasakan dan mematangkan.

Sesi kali ini masih diberikan kepercayaan untuk mentadbir persatuan selepas 'penat' satu sesi yang lepas menggalas amanah untuk menggerakkan persatuan.Jika difikirkan,saya memang mahu 'berehat' sesi ini.Biar adik-adik pula yang menggerakkan persatuan.

Tapi sebelum AGM sesi lepas,saya ada berbual dengan Ummi hingga lewat malam.Saya katakan sesi depan saya mahu berehat.Mahu fokus belajar.Mahu dapatkan muaddal yang terbaik.Kerana saya tahu,saya bukanlah yang mampu dan pandai menyusun masa.Tapi jawapan dari Ummi seperti biasa,ringkas dan padat. "Kakak,Ustaz Fadzil Nor,'mati' baru berehat Kak".Waktu ni,air mata saya mengalir tanpa Ummi tahu.Oh!rupanya,di dunia tiada istilah rehat.

Amanah jawatan ni tiada lain hanya untuk melatih dan menguatkan.Tiada istilah 'kuat dengan sendirinya'.Kita bukan Tuhan!Kita perlukan komuniti yang saling menguatkan dan saling nasihat menasihati.

Bila begini,barulah saya memahami.Rupanya perancangan dan penyusunan masa amat penting.Barulah saya bersungguh menggunakan setiap masa yang ada.Walaupun kadang-kadang masa yang dibazirkan lebih banyak dari masa yang digunakan.hehe.

Saya rasakan fasal ini benar-benar menguji kesungguhan saya.Imtihan berpanjangan.Ujian yang berterusan dan ke'tidaksabar'an yang tak pernah lekang.Yuhuu..akhirnya puasa dan raya saya tahun ini bersama Ummi,Abah dan adik-adik.

Dan fatrah kali ini,fatrah kesungguhan.Bukan lagi fatrah percubaan.Moga Allah mudahkan dan kuatkan serta thabatkan hati menempuh fatrah yang menuntut beribu kesungguhan dan kematangan.Dan dijauhkan dari sebarang ketidakcaknaan terhadap amanah yang bertenggek di bahu.Ameen :)

"Dan orang-orang yang berjihad(untuk mencari keredhaan Kami),benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.Sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik" [Al-Ankabut : 69]




p/s : sesi kali ini in syaa Allah terbaik.
p/s II : tanpa sedar,umur saya tahun ini bertambah lagi 1.sedarlah!!hoho -_-'
p/s III : fatrah : sesi - imtihan : peperiksaan - thabat : tetap.

Saturday, November 3, 2012

Nota Untuk Abang

Dengan nama-Nya yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang~

Nota untuk Abang :)

Alhamdulillah walhamdulillah,menyempatkan diri walau esok punya imtihan.Imtihan awwal fasal awwal.Moga Allah permudahkan.Lusa juga punya imtihan.5/11.Tarikh yang sama dengan permulaan SPM.

Tahun ini,in syaa Allah Abang akan menduduki SPM.Berdebar pulak rasa hati ni.Mungkin debaran yang sama dengan Ummi dan Abah waktu Kakak SPM dan STAM dulu.

Abang,sejak dari kecik memang terlalu mengikut perintah,suka memuji dan suka minta maaf.Ummi selalu banding-bandingkan Kakak dengan Abang.Kakak,kalau tak suka buat sesuatu kerja,Kakak akan melawan.Tapi Abang tak.Semua yang Ummi dan Abah suruh,Abang mesti akan buat.Kalau Ummi masak,Abang orang pertama akan puji masakan Ummi.Kadang-kadang Kakak rasa geram sebab Kakak tak pernah sempat nak puji dulu.Hehe.Abang pun bukan jenis melawan macam Kakak.Abang,setiap kali Ummi dan Abah marah kita berdua,Abanglah orang pertama yang akan minta maaf.Masa tu mulalah Ummi nak marah Kakak sebab tak minta maaf dulu.Hehe.Kelakar.

Kita dari dulu sampai sekarang memang sukaaaaa sangat bergaduh.Waktu Kakak balik cuti dari hostel,mesti akan gaduh.Abang akan cakap "takyoh balik-balik ah.wat serabut je ade kat rumah".Hehe.Kakak pun balas "ingat akak nok ngat balik.tengok muka Abang!"

Flashback kejap,waktu Ummi lahirkan Abang,Kakak tak suka,sebab Kakak nak adik 'girl'.Sampai Kakak suruh Ummi jual kat monyet.Hehe.Entah la apa kaitannya!

Ok.Pastu sekarang Abang dah jadi harapan Ummi dan Abah juga By,Girl dan Adik.Bukan tu je,semua akan tengok Abang.Tunggu result Abang.Dari dulu Kakak cabar Abang."Kalau Abang dpt tinggi dari Kakak PMR ni,Kakak bg Abang hadiah.Baeeek punya!" . Kali ni Kakak cabar lagi Abang.SPM ni kalau result lagi tinggi dari Kakak,Kakak bg Abang hadiah :)

Bittaufiq Abang dalam SPM.Doa Kakak sentiasa bersama Abang
[moga Abang sentiasa dalam JAGAAN dan RAHMATNYA]




p/s:Abang,kalaulah Kakak ade poket Doraemon,Kakak naaak sangat Abang yang dulu.Hehe.(eh!Kakak dop kate Abang sekarang ni jahat!Hehe.Peace ^^Y )




Tuesday, July 17, 2012

Tanpa Tajuk

Bismillah~

2,3 hari kebelakangan ni,rindu benar dengan Ummi dan Abah.Adik-adik juga :)

Sahabat saya ramai yang balik cuti ni.Tinggal beberapa orang saja yang akan berpuasa dan beraya di sini.Dulu sebelum ke sini,Ummi katakan puasa di negara Timur Tengah ni agak lama.Kadang-kadang sampai 15,16 jam.Waktu tu saya rasa seronok.Yelah boleh puasa lama dari orang Malaysia.Tapi bila dah beberapa minggu merasa kehangatan musim panas ni,ada jugalah rasa nak balik Malaysia.'Rasa' jelah.

Abah dulu katakan pada saya,jangan balik 4 tahun.Duduk je kat situ.Kalau cuti,berjalan.Nanti dah balik Malaysia,susah dah nak berjalan.Tapi 2,3 kali kebelakangan ni,saya telefon Abah di Malaysia dan Abah tanyakan "Kakak tak rindu Abah ke?","Kakak takmoh balik ke?","Tahun depan Kakak nak balik??".Dah macam adik pulak.. "Kakak tak sayang Adik ke?"."Sayang!"."Doh,bakpe Kakak tinggal adik lama-lama?"
Hehe..macam-macam betul :D

Baru pasang niat nak berjalan-jalan cuti tahun depan.Ingat nak melawat Turki lagi.Tapi tiba-tiba terasa rindu.Rindu nak bawak Adik berjalan naik motor dengan Girl.Rindu nak gaduh dengan Abang dan By.Rindu kek lapis Ummi.Rindu kata-kata Abah.

Semasa berBTN dulu,ada sahabat saya katakan "Bila Allah bagi kita satu nikmat,Dia akan tarik satu nikmat lain dari kita.Sedar atau tidak "

Dulu saya kurang faham.Tapi bila dah di sini,hurmm baru terfikir..Allah bagi nikmat belajar jauh kat negara orang.Tapi Allah tarik nikmat ada keluarga disisi -_-'

Bimbang sangat setiap kali keputusan imtihan diumumkan.Bimbang tak dapat memuaskan hati Ummi dan Abah.Fuhh..berat yang amat bila kena pikul amanah belajar ~

Waktu SPM dulu,subjek yang paling saya benci,Matematik.Sampai waktu trial,saya ada pasang niat nak lari dari ambil periksa.Tapi bila terbayang Ummi dan Abah akan kecewa,saya kuatkan juga walaupun akhirnya saya fail[tapi SPM subjek Math saya dapat A ye ^^ ]

Sama lah kat sini.Walau takhassus saya susah macam mana pun,In syaa Allah saya punya sahabat-sahabat yang mampu buat saya makin kuat.In syaa Allah,takkan berundur.Saya mahu jadi seperti 'dia'.Kuat !!Dulu saya katakan saya mahu jadi seperti dia.Tapi jawapannya "Jadilah lebih baik dari saya,Naz.In syaa Allah".

Di Jordan,1 Ramadhan in syaa Allah,Jumaat ini.Puasa pertama yang langsung tiada ruang dengan keluarga.Tiada ruang berkejar-kejar ke masjid dengan Abang,By,Girl untuk solat Terawih.Tiada ruang bersahur sekali,berbuka sekali :)

Tapi,punya ruang berjauhan dan bersama 'keluarga' di sini.In syaa Allah kheir ^^








p/s : Abah pun macam 'paksa' Akak balik je.Hehe :)
p/s II : Ramadhan Kareem Ummi,Abah,Abang,By,Girl,Adik ^^
p/s III : Abang ngan By mesti rindu nak gaduh dgn Akak kan..Hehe.Ok.Perasan! -_-'
p/s IV : Ummi,sekarang susah sangat nak jaga hati kan? (yang ni mesti ummi takut..haha)

Saturday, July 14, 2012

Gigi dan Dakwah

     Bila ditimpa kesusahan atau kesakitan,kadang-kadang baru kita sedar nikmat sihat.Bila sihat pula,terlupa nikmatnya sakit.Ya! sakit pun punya nikmat.Nikmat dihapuskan dosa.

     Dulu,masa kecik-kecik,selalu dapat 'nikmat' sakit gigi.Gigi elok,tapi rasa sakit.Ummi dan Abah selalu paksa ke klinik.Bukan paksaan sangat sebenarnya.Cuma waktu itu kurang faham yang rupanya paksa-paksa sayang.Takkan nak biarkan anak kesakitan kan? :)

     Doktor gigi,makhluk tuhan yang paling saya benci waktu itu.Saya bencikan kesakitan tusukan jarum ke dalam gusi saya.Bencikan kemarahan doktor gigi bila saya sekejap turun,sekejap naik atas kerusi.Saya benci bila saya dipaksa untuk menganga mulut luas-luas..!oh bencinya!!yang paling saya bencikan ,muka bengis doktor gigi yang langsung tiada riak belas kasihan~

    Oleh kerana banyak perkara yang saya kurang senang,macam-macam alasan yang saya berikan bila gigi saya terasa sakit lagi.Tapi,jika terpaksa,saya akan di'hantar' ke klinik oleh Ummi dan Abah.Saya takkan cabut gigi tanpa Ummi ditepi untuk pegang tangan saya.Pernah saya lari bila tiba giliran saya.Saya pusing satu sekolah.Sebab biasanya,saya akan cabut gigi di klinik gigi sekolah.Tapi lupa waktu tu,Abah terjumpa saya atau saya lari bersembunyi tepi kereta..hehe nakal sungguh..tapi biasanya,bila Abah atau Ummi 'terjumpa' saya yang tengah ber'sembunyi' tu,saya terpaksa juga naik atas kerusi dan merelakan rasa sakit hinggap.Waktu tu,macam-macam benda yang saya mintak.Saja nak suruh Ummu rasa kesian..Saya mintak nak makan KFC lah,mintak nak makan epal lah.Macam-macam yang saya mintak.Tapi tiap kali mintak,mesti ummi akan cakap "cabut gigi dulu,baru seronok nak makan".

     Macam tu jugak kalau DAKWAH.

Kadang-kadang,hati kita tengah 'sakit' tapi benci nak jumpa 'doktor' yang boleh rawat hati kita.Kenapa??
Sebab kita benci dan tak sanggup untuk rasa 'sakit'.Dan kenapa kita benci untuk rasa 'sakit'.Sebab kadang-kadang juga 'doktor' yang nak 'rawat' kita menggunakan cara yang kita tak dapat terima.Kan?

'Tusukan jarum' untuk kurangkan ke'sakit'an kita,kadang-kadang lebih sakit dari ke'sakit'an yang sedang kita lalui.Arahan yang diberikan adakalanya terlalu keras dan tiada langsung rasa belas.Riak muka seakan 'akulah paling baik' , 'akulah paling sempurna' , 'akulah yang tahu segalanya' ~

Bila begitu,bila dia nak 'rawat' rasa 'sakit' kita atau dengan kata lain,nak sebarkan dakwah pada kita,mulalah kita reka pelbagai alasan.Alasan untuk mengelak dari di'rawat'.

Apakata,kali ni kita biarkan sekejap rasa 'sakit' untuk ubat 'sakit' yang kita ada.Biarlah tusukan jarum tu sakit.Biarlah muka dia bengis,biarlah arahan dia keras.Dan ya !! dia memang lagi tahu BANYAAK dari kita.Kalau tak pun lebih sikit dari kita.Sebab tulah dia cuba nak 'rawat' kita pulak.

Macam Ummi katakan "cabut gigi dulu,baru seronok nak makan"..

Hmm..
"cabut 'sakit' dalam hati kita dulu,baru seronok nak terima apa yang orang lain dakwahkan" ^^





[ sakit gigi pun kafarah dosa jugak..aduss -_-" ]