Thursday, January 21, 2010

Allah yang lebih tahu

salam.....

memang benar kata2 "Allah tidak memberi apa yang kita nakkan kerana Allah nk bagi apa yang kita perlukan"..........

walaupun STAM bukan lah pilihan saya yang sebenar selepas tamat SPM,tetapi saya percaya Allah tentukan ini semua kerana Dia nak bagi sesuatu yang saya perlukan di masa depan saya kelak....mungkin agak sukar untuk saya mnyesuaikan diri dalam suasana yang semuanya menggunakan bahasa arab...(nahu nya susah nk faham)tapi saya yakin saya mampu buat........sekurang2nya macam ust.munif yang dulunya buta bahasa arab...tapi sekarang menjadi ustaz yang mampu mengajar golongan yang dahagakan ilmu agama.......dia juga salah seorang yang menyarankan kepada abah untuk saya mengambil STAM...

oh! memandangkan hari ini merupakan hari khamis dan minggu balik bagi skolah saya,ramai sahabat2 saya mengambil keputusan utk tidak lagi kembali ke sekolah pada minggu hadapan kerana terlalu tertekan dengan madah2 STAM...tapi ramai juga sahabat2 saya yang bertukar fikiran selepas mendengar syarahan free dr guru penyelaras STAM,ust ku hassan......

"klu xmoh amek stam dakpe,tp yakin ke result spm kite molek?klu result spm molek yakin ke dapat g u....??"

kata2 nilah yang mungkin membuatkan sahabat2 saya berubah hati.....bimbang agaknya....(hehehe.....agak pedas)........

hah...!!menjawab kepada persoalan ummi yg diluahkan dalam blog nya.....kakak berubah fikiran bukan sebab sape2...jangan bimbang ummi....hehe.....


p/s:imtihan start 27 jan 201o....doakan kejayaan saya......=P

Saturday, January 2, 2010

salam..
hari ini saya masih berada dirumah sambil menghadap komputer..rasa berkobar2 untuk ke sekolah kian memuncak w/pun semalam saya mengatakan kesudian saya utk ke sekolah hari selasa ini...ntah mengapa..suara rakan2 yang menelefon saya membuatkan saya jd begitu hendak bertemu mereka..dan info yang diberi oleh t-syam td,membuatkan saya lebih ingin kesekolah..bukan nye ape..t-syam salah seorang sahabat kami yg terpilih utk ke PLKN..pada mulanya dia begitu beria utk ke PLKN..tp desakan rakan2 yg katanya hendak menyambung ke thanawi 3 akhirnya membuatkan dia juga memilih untuk bersama kami...

kenapa saya masih belum bersekolah...??jawapannya cuma satu...sayakan senior..jd tak perlulah saya tergopoh2 hendak ke sekolah..hehehe..umi dan abah pun tidak melarang saya..(baek punya)...

undur sedikit ke belakang...pagi td saya tidak sempat melihat adk2 saya yang berpakaian baru,berkasut baru,ber beg baru(yeke..?),dan segala yg baru2 lah yang dibawa ke sekolah hari ini memandangkan saya terlewat SEDIKIT..hehe..saya berharap azam mereka pun baru...
oh ya..2 org adk lelaki saya akan mengambil peperiksaan besar pd tahun ini..(by-UPSR)(abang-PMR)...hopefully semua dpt membuatkan umi dan abah gembira..


p/s : lewat sikit je ea..nak pegi skolah...!!(mental)

Friday, January 1, 2010

pendaftaran sekolah ari nie..

salam,
agak kelakar jika saya berfikir saya akan ke sekolah dan memakai baju sekolah tika umur saya sudah menjejak ke 18 tahun..tp saya tidak perlu berfikir kerana memang saya akan bersekolah lagi tahun ini...jika diikutkan hati,saya memang mangambil keputusan utk mengambil lesen kereta memandangkan kebanyakan rakan2 saya yg akan mengambilnya awal tahun ini...tp apakan daya saya utk menolak ketentuan tuhan..siapalah saya utk meneka-neka apa yang telah ditetapkan buat diri saya....keputusan yang pada mulanya tidak pernah menjadi bahan untuk saya bergembira,akhirnya berubah..kerana saya sedar w/pun terpaksa memakai baju sekolah tetapi saya masih terpilih oleh-Nya utk menuntut ilmu yg hanya setitik cuma..keputusan ini berubah kerana desakan abah pd mulanya...abah tetap inginkan saya ke mesir bertiketkan sijil STAM w/pun mesir bukan arah tuju saya selepas ini...tapi saya sudah tidak mahu berteka-teki dengan ketentuan-Nya...

sebetulnya pada waktu2 begini saya sedang bernyanyi-nyanyian diatas katil smbil membelek2 novel kepunyaan umi setelah siap dgn tugas saya(anak dara xleh malas--kadang-kadang boleh la..hehehe)....tp ....argh...!!saya tak akan menyesal dgn keputusan ini....Ya Allah tetapkanlah hatiku...!!moga keputusan ini akan menjadikan hidup saya lebih berilmu...

Apa yg menjadi pujukan pd rajuk saya kerana x dpt m'ambil lesen kereta ialah janji rakan2 yg ingin membawa saya berjalan2 stelah mendapat lesen...Raudzah terutamanya...hehe

oklah saya tidak boleh berlama-lama dihadapan komputer ini kerana giliran umi pula yang ingin meluahkan sesuatu di dlm blognya..hehe...

p/s : dh nk pegi daftar nie....gotta go..

Dah Terlewat ...???

salam,
diam tak diam kita sudah pun menjejakkan kaki ke tahun baru 1431 hijrah dan 2010 masihi..terlalu cepat rasanya masa berlalu..alam persekolahan pun telah saya tamatkan w/pun pada tahun ini saya tetap akan bersekolah...tp alam persekolahan peringkat menengah memang yang terindah....SUMPAH.....!!

W/pon kadangkala hati saya meronta-ronta untuk segera meninggalkan alam persekolahan (t'utamanya hostel),tp di hati kecil saya perasaan syg untuk meninggalkan rakan2 yg kadang-kala menjadikan saya sebagai medium untuk meluahkan rasa dihati sewaktu berbaring-baringan diatas tilam 'empuk' hostel sambil menunggu mata ini terkatup membuak-buak....saya akui perkara ini adakalanya mendatangkan kekusutan di minda saya krn memaksa otak saya mnyimpan maklumat yg x sepatutnya berada disitu...tp saya yakin perkara inilah yang akan membuatkan rasa rindu saya kepada rakan2 menebal....

Dalam kekusutan,rupanya Allah mengirimkan saya seorang sahabat yang dalam diam bertindak meringankan kekusutan ini...tanpa sedar sebenarnya...w/pun sering tidak sependapat tp saya yakin inilah warna-warni persahabatan kami yang mungkin tidak pernah dapat diciptakan kembali....

Akhirnya....zaman menengah saya berakhir dgn berakhirnya peperiksaan SPM pd 16 dis 2009..tp apa yg menjadi harapan saya persahabatn kami tidak hanya disitu..w/pun akan trpisah dek benua sekalipun saya tidak berharap prsahabtn ini akan trpisah jua..

Oh ya..!!terlalu asyik hingga terlupa utk mencoretkan sejarah duka sepanjang 2009...antara yang menjadi ingatan yg terkukuh,kehilangan wang sewaktu lawatan hingga kadang kala menjadi bhn ketawa rakan2....oh..sangat tidak suke(T____T)

koklusi teringkas sepanjang 2009,semoga segala yang terjadi menjadi pengajaran berharga buat diri saya agar tidak ter'alpa'....


p/s : cmne boleyh nangis time duit ilang time lawatan tu...malu nyer...(T____T)-----post yang terskema..!!