Thursday, March 4, 2010

BERTAMBAH SATU TAHUN


Ya Allah...! saya hampir terlupa untuk mengucapkan SELAMAT HARI LAHIR yang ke 43 buat ummi yang tersayang...bukan terlupa untuk mengucapkan,tapi terlupa untuk wat post spesial untuk ummi....saya memang dah wish dah kt ummi 22 feb 2010 hari tu...nak tujukan sajak untuk ummi,saya bukanlah jenis yang jiwang-jiwang...nak tujukan lagu,saya bukan dj radio sembang,jadi apa yang saya mampu sahaja akan saya luahkan disini...

dulu..
masa kecik-kecik ummi yang ajarkan saya Quran,ummi yang ajarkan saya kenal tuhan..pernah satu ketika ummi rotan saya masa mengaji dengan kuat sebab saya salah baca Quran..padahal ummi yang salah tengok kat ayat lain..saya menangis semahunya kerana sakit..lepas je ngaji,saya terus masuk bilik dan menjerit sekuat hati dibawah bantal busuk saya....

"baik mati jer....!!!!!"

pada masa tu saya belum terfikir benar-benar tentang mati..apa yang saya tahu,saya nak mati sebab dalam kubur nanti takde dah orang nak marah2 kat saya,rotan2 saya...pernah jugak saya bercadang nak larikan diri dari rumah...sedang bersiap-siap untuk kerumah kawan saya yang cuma jarak 2,3 buah rumah dari rumah saya...ummi masuk dalam bilik saya dan meng'ugut' saya...

"keluarlah..nanti lapo takde orang nak bagi makan...umi takmoh bagi duit..."

entah kenapa,cadangan saya untuk 'lari dari rumah' tak menjadi...saya fikir,nanti saya tak boleh makan jajan yang selalu saya beli menggunakan duit ummi....hehe..macam-macam lah kalau saya nak cerita pasal diri saya waktu kecik2..mungkin 3 hari pon tak habis lagi....

apapun saya berterima kasih kepada ummi kerana melukis pelbagai kenangan di potret silam saya....tanpa ummi mungkin saya bukan disini....

oh ya..!!saya punya janji tersendiri untuk ummi(yang mungkin tak pernah ummi tahu) mungkin satu hari nanti impian ummi nak buka kedai 'NAZEEHAN'S CHOCOLATE LACE' ,tercapai....insyaALLAH....



AKAK SAYANG UMMI


p/s:mungkin ummi dah lupa kot cerita2 kat atas tu..
p/s II:kalau ummi tak sebat akak dulu,xmustahil akak tak kenal siapa ALLAH yang sebenar,tak kenal huruf al-quran.....terima kasih ummi..

2 comments:

  1. wah.....hebat ah penulisan ko....nanti lahir pulak aku wse novelis dari thanwi....
    aku tggu novel ko nanti.

    ReplyDelete