Friday, April 9, 2010

kita LEMAH SEMANGAT kerana kita hilang KEYAKINAN DIRI

Benar.....saya belajar bukanlah untuk mengejar SIJIL semata-mata....tapi saya belajar untuk mendapatkan ilmu kerana saya tahu ilmu yang saya dapat itu mampu membawa saya pergi lebih jauh dari orang lain...mampu membawa saya lebih mensyukuri nikmat...tapi KEYAKINAN DIRI saya menjadi batu penghalang untuk saya terus berjuang...

Saya menjadi kurang yakin dengan kemampuan diri saya...takut nanti saya pula yang kecewa....saya tahu Allah tak kan membebankan sesuatu dengan yang tak sanggup kita pikulkan...saya yakin dengan janji-Nya.....saya juga tahu belajar adalah JIHAD..!!dan jihad untuk meninggikan kalimah Allah di muka bumi-Nya ini...itu adalah tanggungjawab saya sebagai seorang muslim...tapi kenapa sesalan yang saya rasakan....

Ramai sahabat-sahabat saya yang menaikkan semangat saya,mereka katakan kita perlu husnu zon dengan ilmu..lebih2 lagi ilmu-ilmu agama nie...YA saya tahu...!!tapi kenapa syaitan masih memperbodohkan diri saya.............??adakah kerana hati saya penuh dengan titik2 hitam yang saya ciptakan sendiri.........................???seorang sahabat saya mengatakan ilmu adalah cahaya dan cahaya tidak akan masuk kedalam hati yang penuh dengan kemaksiatan.......(saya akan fikirkan)

mulai sekarang saya akan cuba betulkan niat dan matlamat saya........bukan pangkat dengan gaji yang besar di hari tua yang saya harapkan....tapi ilmu ukhrawi yang menjadi kepentingan utama...insyaallah dengan sokongan sahabat2 saya akan terus bertahan.....




p/s: rasa lah yang diri kita nie bertuah kerana dipilih untuk menuntut ilmu-Nya.....
p/s II: betulkan matlamat dan niat....i/allah Dia akan tolong kita...


No comments:

Post a Comment