Friday, July 23, 2010

terus hidup....

"kakak,tok xsedarkan diri..."
"hah...??eh,ummi meh r amek akak kat skolah.."
"nak kene inform kt cikgu dulu x...?"
"tak yah la ummi...eh inform kot"
"cikgu mane?"
"tc zawiah tu la..."
"ok2...."

situasi ni saya lalui pada hari selasa(hari keputeraan sultan)..ummi memaklumkan kpd saya tentang tok yang tiba2 tidak sedarkan diri...waktu itu Allah sahaja yang tahu perasaan saya...air mata mahal nie pon akhirnya menitis jugak dalam 2,3 titis...(hehe)

bermula hari selasa itulah saya tak putus2 ke hospital tiap2 petang....mungkin jika ada sesiapa yang perasan,saya setiap kali selepas pulang dr sekolah,tanpa ke asrama,saya akan ke hospital..sembahyang zohor disana,makan tengahari bersama Teh disana,bacakan yasin di telinga tok......semua ini menjadi rutin harian saya bermula hari selasa,rabu,khamis dan jumaat...


kebetulan minggu ini bukan minggu pulang dan Teh seakan mengharapkan yang saya yang akan menemaninya dan tok pada khamis malam jumaat....saya pun dengan hati yang agak berat dan merasakan keterpaksaan itu,terus kekal di hospital untuk menemani tok dan teh disana....

esoknya,saya terus di hospital walaupun di fikiran saya,saya nak pulang ke asrama kerana saya terpaksa melatih pelajar2 yang akan ke perkhemahan perdana dalam acara ikatan dan simpulan....tapi perasaan mengantuk yang saya alami pagi jumaat itu seakan2 aneh...mata saya terus tertutup walaupun berulang kali Teh membebel di telinga saya.......entahla kenapa...

petangnya ummilah yang membelikan makanan tengahari untuk saya dan teh....tapi saya yang dari td bercadang utk pulang ke asrama tidak terus menemani Teh dan Tok di wad..saya mengambil keputusan utk ke asrama selepas ummi selesai solat zohor di masjid Batu Burok.....waktu tu sudah jam 4.30 ptg....ummi terlewat kerana mempunyai beberapa hal yg perlu disegerakan....
memandangkan abah dh solat jumaat td,sy dan abah menunggu ummi,girl dan adik di kereta saja...abah tidur dan saya sedang lahap mengunyah muruku....ttibe hanfon abah berbunyi....




"kakak,uncle pie suruh kite g spita laluh...!!"

"bakpe..??tok dop sedarkan diri ke...??"

"cepat2....akak g spita lalu ke nk suh abah anto dulu...?"

"spita lalu r abah..."


sampai di hospital,saya ummi,girl dan adik berlari2 untuk ke wad(8EF).....tapi kami disekat oleh pak jaga....ummi memberitahu yang tok tgh nazak...walaupun kami sendiri tidak tahu kenapa uncle pie menyuruh kami bersegera ke sana..tapi kami menggunakan alasan itu untuk membolehkan kami ke wad...

sampai je di wad,alasan yang kami gunakan itu ternyata bukan hanya alasan...tapi kenyataan...tok dah xde....
dan pengurusan jenazah tok terasa terlalu singkat...seperti yang saya lakukan sebelum ini,saya bacakan yaasiin di telinga tok..rasa sebak saya tahan....
seusai membacakan yasin,saya memandikan jenazah tok,mengkafankan..
jenazah tok selamat dikebumikan di tanah perkuburan Gong Pasir..moga rohnya dibawah Allah[T______T]

tidak meninggalkan seseorang itu setelah mati melainkan 3:

1) amal soleh

2)ilmu yang dimanfaatkan

3)doa anak soleh

**tok kembali pada genap umur 70 tahun.Pada jam 4.30 petang 23 Julai 2010,hari Jumaat**

Friday, July 9, 2010

warkah hari lahir untuk RASULULLAH

sebenarnya aku tidak tahu bagaimana hendak ku luahkan perasaanku ini
kerana itulah aku memilih untuk menulis surat kepadamu
walaupun aku tahu ia tak kan smpai kepadamu
tapi cukuplah untuk mengubat krnduan hatiku ini

suatu ketika dahulu
aku bukanlah seperti aku yang sekarang jarang sekali menghargai maulidur rasul
apatah lagi mengingatimu dengan penuh rasa kerinduan


namun...
aku yang sekarang cukup berbeza .
aku banayk menangis kerana-mu ya rasulullah
ya Allah...aku cukup merinduinya ...

sebak sungguh hati ini bila mendengar sirah hidup
kisah para sahabatmu
terasa seperti engkau ada bersamaku ketika itu
sama-sama mendengar kisah-kisah tersebut diceritakan
namun apabila aku menoleh
jasadmu tiada disisiku

bertambah sebak hatiku
bertambah rasa rinduku padamu
bertambah kasih-ku padamu wahai kekasih Allah

ya Allah....
jarang sekali air mata ini mengalir suatu ketika dahulu dek perkara2 seperti ini....
jarang sekali hati ini berasa sebak kerana perkara-perkara seperti ini
jarang skali nafsuku tewas oleh perkara-perkara seperti ini ..
jarang sekali akalku berfikir akan perkara-perkara seperti ini..
andai engkau berada dihadapanku ketika ini...
akanku peluk dan dakap dirimu...
serta menangis dalam dakapanmu....

inginku menatap wajah dan senyumanmu...
dan berjalan-jalan bersamamu..
alangkah indahnya saat itu ....
tidak dapat aku gambarkan dengan kata-kata
bagaimana perasaanku ketika itu


namun aku sedar ...
aku berada di akhir zaman...
telah lama engkau tiada dan telah lama meninggalkan daku
namun
engkau ingatan dan kerinduanku kepadamu tidak akan pudar...
aku brdoa agar aku sentiasa..
memanfaatkan 2 hadiah terbesar mu yg engkau tinggalkan kepadaku..
semoga Al-Quran dan Sunnah menjadi penyuluh hidupku
bagi menempuhi dunia yg penuh dengan kegelapan ini..
supaya aku dapat bertemu dirimu diakhirat kelak
dalam keadaan aku tersenyum
dan engkau mmbalas senyuman itu
oh indahnya

bantulah aku...
golongkanlah aku dalam golongan yang akan menerima syafaat darimu
kerana aku tahu...amalanku tidak mampu utk menjamin ku diakhirat kelak
krn terlalu sedikit...

alangkah beruntungnya aku
jika dapat mengecapi nikmat ini lebih awal
dari dulu lagi...tapi...
aku amat bersyukur kepada Allah rabbulalamin krn mmilih ku utk tersedar dari lamunan dunia dan tidak dihanyutkan terus sehingga tenggelam
akan ku manfaat kan sepenuhnya nikmat "kesedaran" ini
dan brusaha menjadi mukmin yg sempurna dan berjaya di dunia dan akhirat
terima kasih ya Allah

akhir kata....
semoga aku mati dalam iman yang sempurna
dan berjaya mengucap dua kalimah shahadah dengan terang dan jelas
serta ditempatkan bersama para sahabat di akhirat dan di syurga nnti
....amiiiinnn.....

Thursday, July 8, 2010

SYAFAWI syahadah

salam...

lega rasenye ujian syafawi untuk syahadah akhirnya dapat jugak saya habiskan....dengan jayanya.....eh yeke..?ntah la....

sebelum saya dipanggil untuk ujian tu,ramailah yang seakan2 menakut2 kan saya dengan pelbagai cerita..kononnya ustaz tu seorang yang suke mengenakan orang..sampai ada yang menangis....huhu...agak menyedihkan...

tapi pada saya ustaz2 tu hanya menyakat untuk menghilangkan kosentrasi kita...saja buat2 tanya itulah inilah......hehe..

mula2 masuk ke dalam ruang untuk tasmi',saya dengan sopannya memberi salam kepada mereka...kononnya dapat mengambil hati (supaya markah jd tinggi).....kemudian saya disuruh membelek ditengah2 quran....ini adalah untuk tilawah sahaja...nak tengok sejauh mana saya dapat menguasai tajwid....lebih kurang suku saat,akhirnya saya mendapat surah al-kahfi untuk dibaca.......dengan penuh rasa takut,saya bertilawah la....hah.................nah kau...!!yang panjang jadi pendek,yang wajib dengung tetiba hilang bunyi dengung,yang kene berenti saya teruskan.....padahnya beberapa kali saya disuruh mengulang ayat yang sama...MALU..!!selesai bertilawah,saya ditanya pula dengan soalan tajwid.....

"amraa.....apa hukumnya..??"

mMmMmm...lama jugaklah saya memikirkan jawapannya..tapi otak saya pada waktu itu seakan tidak berfungsi......saya rasakan soalan itu teramat susah.....dan ini jawapan saya..

"waallahu a'lam.."

dengan jawapan saya inilah membuatkan ustaz2 tu gelak besar...

"hehe...kalu wallahua'lam,jawapnya markah pon wallahu a'lam jugak la..."

saya memang betol2 tak tahu masa tu walaupon jawapannya hanyalah mad asli......hehe...dan dengan muka yang agak hilang malunya,saya menyuruh ustaz2 tu bertanyakan soalan yang laen dengan tanggapan soalan itu nanti boleh dijawab....................dan alhamdulillah,saya dapat menjawab debgan jayanya..............

soalan hifz dimulakan dengan surah ar-rum(ayat 15),kemudian suran luqman(pilih mane2 asal bukan awal surah)dan surah assajdah(di muka kedua)......

alhamdulillah semunya dapat saya jawab dengan tenang walaupun ada gangguan semasa sesi tasmi' berjalan.......ya!mereka hanya suka2 mengganggu saya supaya saya hilang tumpuan.....tapi saya tidak menganggapnya satu yng serius...hehehe...