Thursday, July 8, 2010

SYAFAWI syahadah

salam...

lega rasenye ujian syafawi untuk syahadah akhirnya dapat jugak saya habiskan....dengan jayanya.....eh yeke..?ntah la....

sebelum saya dipanggil untuk ujian tu,ramailah yang seakan2 menakut2 kan saya dengan pelbagai cerita..kononnya ustaz tu seorang yang suke mengenakan orang..sampai ada yang menangis....huhu...agak menyedihkan...

tapi pada saya ustaz2 tu hanya menyakat untuk menghilangkan kosentrasi kita...saja buat2 tanya itulah inilah......hehe..

mula2 masuk ke dalam ruang untuk tasmi',saya dengan sopannya memberi salam kepada mereka...kononnya dapat mengambil hati (supaya markah jd tinggi).....kemudian saya disuruh membelek ditengah2 quran....ini adalah untuk tilawah sahaja...nak tengok sejauh mana saya dapat menguasai tajwid....lebih kurang suku saat,akhirnya saya mendapat surah al-kahfi untuk dibaca.......dengan penuh rasa takut,saya bertilawah la....hah.................nah kau...!!yang panjang jadi pendek,yang wajib dengung tetiba hilang bunyi dengung,yang kene berenti saya teruskan.....padahnya beberapa kali saya disuruh mengulang ayat yang sama...MALU..!!selesai bertilawah,saya ditanya pula dengan soalan tajwid.....

"amraa.....apa hukumnya..??"

mMmMmm...lama jugaklah saya memikirkan jawapannya..tapi otak saya pada waktu itu seakan tidak berfungsi......saya rasakan soalan itu teramat susah.....dan ini jawapan saya..

"waallahu a'lam.."

dengan jawapan saya inilah membuatkan ustaz2 tu gelak besar...

"hehe...kalu wallahua'lam,jawapnya markah pon wallahu a'lam jugak la..."

saya memang betol2 tak tahu masa tu walaupon jawapannya hanyalah mad asli......hehe...dan dengan muka yang agak hilang malunya,saya menyuruh ustaz2 tu bertanyakan soalan yang laen dengan tanggapan soalan itu nanti boleh dijawab....................dan alhamdulillah,saya dapat menjawab debgan jayanya..............

soalan hifz dimulakan dengan surah ar-rum(ayat 15),kemudian suran luqman(pilih mane2 asal bukan awal surah)dan surah assajdah(di muka kedua)......

alhamdulillah semunya dapat saya jawab dengan tenang walaupun ada gangguan semasa sesi tasmi' berjalan.......ya!mereka hanya suka2 mengganggu saya supaya saya hilang tumpuan.....tapi saya tidak menganggapnya satu yng serius...hehehe...



No comments:

Post a Comment