Friday, July 23, 2010

terus hidup....

"kakak,tok xsedarkan diri..."
"hah...??eh,ummi meh r amek akak kat skolah.."
"nak kene inform kt cikgu dulu x...?"
"tak yah la ummi...eh inform kot"
"cikgu mane?"
"tc zawiah tu la..."
"ok2...."

situasi ni saya lalui pada hari selasa(hari keputeraan sultan)..ummi memaklumkan kpd saya tentang tok yang tiba2 tidak sedarkan diri...waktu itu Allah sahaja yang tahu perasaan saya...air mata mahal nie pon akhirnya menitis jugak dalam 2,3 titis...(hehe)

bermula hari selasa itulah saya tak putus2 ke hospital tiap2 petang....mungkin jika ada sesiapa yang perasan,saya setiap kali selepas pulang dr sekolah,tanpa ke asrama,saya akan ke hospital..sembahyang zohor disana,makan tengahari bersama Teh disana,bacakan yasin di telinga tok......semua ini menjadi rutin harian saya bermula hari selasa,rabu,khamis dan jumaat...


kebetulan minggu ini bukan minggu pulang dan Teh seakan mengharapkan yang saya yang akan menemaninya dan tok pada khamis malam jumaat....saya pun dengan hati yang agak berat dan merasakan keterpaksaan itu,terus kekal di hospital untuk menemani tok dan teh disana....

esoknya,saya terus di hospital walaupun di fikiran saya,saya nak pulang ke asrama kerana saya terpaksa melatih pelajar2 yang akan ke perkhemahan perdana dalam acara ikatan dan simpulan....tapi perasaan mengantuk yang saya alami pagi jumaat itu seakan2 aneh...mata saya terus tertutup walaupun berulang kali Teh membebel di telinga saya.......entahla kenapa...

petangnya ummilah yang membelikan makanan tengahari untuk saya dan teh....tapi saya yang dari td bercadang utk pulang ke asrama tidak terus menemani Teh dan Tok di wad..saya mengambil keputusan utk ke asrama selepas ummi selesai solat zohor di masjid Batu Burok.....waktu tu sudah jam 4.30 ptg....ummi terlewat kerana mempunyai beberapa hal yg perlu disegerakan....
memandangkan abah dh solat jumaat td,sy dan abah menunggu ummi,girl dan adik di kereta saja...abah tidur dan saya sedang lahap mengunyah muruku....ttibe hanfon abah berbunyi....




"kakak,uncle pie suruh kite g spita laluh...!!"

"bakpe..??tok dop sedarkan diri ke...??"

"cepat2....akak g spita lalu ke nk suh abah anto dulu...?"

"spita lalu r abah..."


sampai di hospital,saya ummi,girl dan adik berlari2 untuk ke wad(8EF).....tapi kami disekat oleh pak jaga....ummi memberitahu yang tok tgh nazak...walaupun kami sendiri tidak tahu kenapa uncle pie menyuruh kami bersegera ke sana..tapi kami menggunakan alasan itu untuk membolehkan kami ke wad...

sampai je di wad,alasan yang kami gunakan itu ternyata bukan hanya alasan...tapi kenyataan...tok dah xde....
dan pengurusan jenazah tok terasa terlalu singkat...seperti yang saya lakukan sebelum ini,saya bacakan yaasiin di telinga tok..rasa sebak saya tahan....
seusai membacakan yasin,saya memandikan jenazah tok,mengkafankan..
jenazah tok selamat dikebumikan di tanah perkuburan Gong Pasir..moga rohnya dibawah Allah[T______T]

tidak meninggalkan seseorang itu setelah mati melainkan 3:

1) amal soleh

2)ilmu yang dimanfaatkan

3)doa anak soleh

**tok kembali pada genap umur 70 tahun.Pada jam 4.30 petang 23 Julai 2010,hari Jumaat**

No comments:

Post a Comment