Friday, October 29, 2010

pengakhiran itu satu permulaan...INGAT...!!

salam memohon rahmat Allah..

saat saya menulis entry ini,alhamdulillah imtihan STAM sudah dihabiskan...lega rasanya hati ini...tak perlu lagi memikirkan soal studi...(w/pon mmg dari dulu x studi)....hehe..

akhirnya,allah gagahkan juga hati saya untuk menghadapinya,walaupun hati saya masih dalam keadaan takut yang amat sangat...saat pertama kali saya menjawab soalan STAM,saya rasakan ketakutan yang amat sgt.....kenapa..?kerana saya perlu berjaya.....!!ya....saya perlu berjaya..ummi dan abah terlalu mengharapkan...!!

saya yakin pengakhiran STAM ini merupakan satu perulaan dalam hidup saya...kerana apa...mungkin bukan masa yang sesuai untuk saya kongsikan disini....mungkin tika tiba saat yg sesuai,akan saya kongsikan......

sebenarnya kini,pelbagai perasaan yang saya rasakan...suka dan sedih bercampur baur.....suka kerana tahun depan tak perlu lagi memakai baju sekolah.....sedih kerana tahun depan,sudah berakhir zaman persekolahan yang pasti dirindui.....PASTI..!!

di hari akhir peperiksaan,sempat lagi syeikh ibrahim(ustaz arudh dan qafiyah)bergurau dengan kami..katanya :
"ممكن تسميع هذا الليل..؟؟"
kami hanya tersengih(serik dengan keadaan yang dipaksa tasmi')hehehe....
sehari sebelum imtihan untuk madah ARUDH DAN QAFIYAH,syeikh ada menyebut
:"seorang ayah mahukan anak2 nya lebih berjaya daripadanya,dan seorang guru mahukan anak2 didiknya lebih berjaya daripadanya"

apa2 pon....moga segalanya menjadi kenangan yang terindah
(~~PENGAKHIRAN ITU SATU PERMULAAN~~)


bersama syeikh muhammad taha(syeikh zoromba)

bersama pengawas peperiksaan STAM 2010




Friday, October 22, 2010

program kuarantin pelajar2 STAM

assalamualaikum w.b.t.

bercakap tentang imtihan,semua akan merasakan bahangnya....bermula dari pelajar,ustaz,ustazah,ummi,abah,papa,daddy,mummy,ibu,mak,ayah,pengetua,guru penolong kiri,kanan.....semualah.....

jadi ayahanda kami USTAZ ENGKU HASSAN BIN ENGKU WOOK ZIN,selaku penyelaras projek STAM bersama ustaz dan ustazah mengambil keputusan untuk meng'kuarantin'kan kami dalam satu tempat......untuk apa..?untuk kami pelajar STAM dpt tumpukan sepenuh perhatian utk menghafal dan مراجعة

tempat asal kami di bilik seminar,tapi terpaksa berpindah ke dewan makan Aspuri kerana ada pelbagai program sekolah yang terpaksa menggunakan bilik seminar tu...jadi dengan hati yg kurang rela,kami terpaksa berpindah ke dewan makan aspuri.......dengan keadaan yang kami fikir x kondusif,panas,xselesa dan macam2lah........kami meneruskan sesi kuarantin kami selama 2 minggu di dewan makan aspuri....

rupa2nya keadaan di dewan makan aspuri lebih selesa dari bilik seminar.......kenapa..?kerana kami jauh dari sekolah....terutamanya peraturan sekolah...hehehe..rasa bebas sangat...

bila tiba waktu rehat,kami hanya menunggu makanan sampai kerana kami tidak dibenarkan rehat...memang betul2 kuarantin la......ustaz ku lah yg bersusah payah beli roti kat kedai roti KRA setiap kali waktu rehat.......

Oh ya..!terlupa pula saya utk memberitahu proses pembelajaran kami sepanjang kelas kuarantin......kami,41 orang pelajar dibahagikan kepada 10 kumpulan(5 ikhwan dan 5 akhowat)..kemudian setiap kumpulan akan ada sorang ustaz/ustazah...mengajar 1 madah sebelum rehat dan 1 madah yg lain selepas rehat....boleh bayangkan...?

camni la...satu hari ade 2 madah yang akan kami lalui...1 sebelum rehat,1 selepas rehat...maknanya dlm satu2 masa ade 10 madah yang diajarkan....bergantung pada jadual kumpulan masing2 la...boleh faham...?

dan diakhir kelas kuarantin kami,ade jamuan sikit........jamuan habis kelas kuaratin bukan jamuan utk akhir tahun pelajar stam...banyak sungguh jamuan tahun nie...macam dirai je.....aduss....nie satu lagi pengalaman yang akan buat saya rindu nie...!!hehehe..

okla....ni gambar2 kami yang terakhir bersama2 menuntut ilmu STAM di bumi SMAASZA..moga najah dan MUMTAZ semua yea......كل عام وانتم بخير


bersama ustzh faedah dan ustzh w.farisah


ustazah2 STAM


ustaz2 STAM



Sepanjang kelas kuarantin

ustazah wan raihanah(bonda thanawi 3)


p/s : moga menjadi mem0ri yang terindah(*_^)




28 september

walaupun dah hampir sebulan ulang tahun kelahiran saya berlalu tapi saya masih merasakan saat 12 tgh malam 27/09/2010.....waktu itu saya berada di hostel bukannya di rumah........sahabat2 sy mengucapkan SELAMAT AHARI LAHIR sewaktu saya keluar dr tandas.....hehehe...macam2 sungguh mereka.....walaupun tiada hadiah,walaupun tiada parti yang meriah,tapi hati saya tetap bersyukur kerana mempunyai rakan2 yang masih menyimpan tarikh lahir saya di ingatan.....bukan hanya sahabat2 thanawi 3 yg megucapkan tetapi kak2 6 Atas juga ada mengucapkan kepada saya....

apepon...saya berterima kasih kepada yang mengucapkan SELAMAT HARI LAHIR kepada saya(ummi,abah,ustazah2,sahabat2 thanawi 3,sahabat2 6 atas,rakan2 'mukabuku' dan ro0mmate)

dan ucapan yang paling menyentuh hati saya adalah daripada UMMI...untuk membaca klik sini




Thursday, October 21, 2010

KASIH itu di hati

assalamualaikum w.b.t




oleh kerana terlalu lama saya biarkan blog saya nie tidak diusik,hari ini,saya rasa perlu untuk saya update kan blog nie....bukan kerana ade yang menunggu2 tapi seakan ada sesuatu yang perlu saya luahkan disini hari ini....(chewah)


hari ini masih lagi di bulan oktober dan seperti yg sudah dimaklumkan sebelum ini,oktober adalah bulan imtihan SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA(STAM)......dan saya adalah salah satu calon yang terpilih oleh allah untuk menghadapi imtihan ini....


tak sangka rasanya,hati yang dulunya berbelah bagi samaada hendak meneruskan atau tidak,akhirnya kuat juga mengahadapinya...disaat entry ini ditulis,saya sudah menghabiskan 6 madah dan sekarang ini 4 madah masih berbaki....pengakhirannya pada 27 oktober 2010...


entah kenapa dengan hati saya.bila menghitung hari,pasti hati ini sebak....mungkin saya yang agak emosional......tapi rupanya bukan hati saya seorang yang akan merasakan kehilangan ini...sahabat2 saya yg lain juga merasakan hal yg sama.....3 tahun bersama...macam2 rasa yang kami terpaksa lalui....sedih,gembira,sakit hati,benci,sayang,suka,duka,pahit,manis....semua nya mungkin sukar dilalui pada masa itu tapi pasti menjadi bahan yang boleh membuatkan hati saya berbunga dan sebak..wah...hebatnya pengalaman...!!mampu buat saya sedih dan rindu..!!


kalau dulu(thanawi 2)kami 18 org ukhuwah kami rapat.......sekarang lagi lah...bila angka menjadi semakin kecil.....dr 18 org ke 9 orang sahaja.....ukhuwah tu rasa betul2 ade dalam hati....




fakta kasih-sayang:-


1)saya mulakan dengan AISYAH...
~penolong kelas thanawi 3
~ade 2,3 jenis penyakit..slh satunya resdung(sbb tulah selalu bersin)
~agak keras kepala(suka ikut cakap dia)
~sep2 dungun
~gila2
~juara congkak


2)kemudian AMIRAH...
~juga mempunyai penyakit iaitu lelah(jagalah kesihatan tu..)
~agak serius bila menjalankan tugas
~sering sependapat dgn saya
~bercakap secepat kilat
~sep2 dungun jugak...!


3)diteruskan dengan ATIRAH..
~merupakan mantan YDP sesi 2009/2010
~terkenal dgn gelaran trah ydp..
~meminati watak nur amina dlm nur kasih
~sep2 dungun juga...!
~penuh dgn p'ingatan


4)kemudian SALAMA
~meminati buku2 tazkirah
~sering dipersalahkan(maaf yea)
~diterbangkan dr kuala berang
~suka menulis puisi,sajak(sep2 jiwang jugak la..)


5)seterusnya AIN...
~diberi kepercayaan mnjadi masulah thanawi 3
~mmpunyai sifat keibuan(hehe..)
~medium meluahkan perasaan
~ketawanya yg kelakar
~dr serada


6)dan ini IBTISYAM...
~suka menolong(ringan tulang)
~agak mngikut perasaan(emosional sgt)
~bencikan peraturan(seperti saya)
~mudah mengalirkan air mata
~toke air buah-buahan
~dr pulau duyung


7)ini pula FARHANA
~suka menyanyi
~suka buat suara kartun
~minat cerita korea(sampai ter'koya')
~duk KL(kampung losong)


8)terakhirnya WAN AISYAH
~agak pendiam(kalau xkenal la..)
~adik kepada salah seorang ustaz di SMAASZA
~mempunyai adik beradik yg paling ramai(12 orang)
~bangga dgn Pualu Rusa nya..
~agak serius
~adiknya yg ke 10 dipnggil allah sehari sebelum STAM




**apa yang menjadi harapan saya ialah ukhuwah yang kami bina ini akan sentiasa berkekalan hingga ke jannah-Nya........ameEn..