Tuesday, December 7, 2010

ahmad SYAUQI

salaamu'alaikum w.b.t...

entah kenapa,tiba2 ligat berputar di otak saya,satu  bait syair yang 'indah'....syair ni di karang oleh Syeikh Ahmad Syauqi..penyair terkenal...saya amat meminati namanya..SYAUQI bererti KERINDUANKU.. teringat saya kata ustazah wan farisah..katanya : "penghulu segala nabi tentulah junjungan besar kita,Nabi Muhammad...tapi kalau penyair ni,penghulunya ahmad syauqi ni lah.."

ustazah wan farisah merupakan seorang guru bg salah satu madah STAM yang dianggap 'killer subject' @subjek pembunuh....sebenarnya madah ADAB NUSUS nie bukanlah satu madah yang amat payah pon (hanya menyedapkan hati)hehe....madah nie lebih kurang dgn subjek sejarah yang kita belajar dari form 1 hingga form 5 tulah...tapi isi xsama lah..yang sama nya 'sejarah' di dlm buku tu lah....banyak kena hafal...adab 2 era yang bahasanya agak tinggi,tokoh2.syair2 yang susah nak disebut....

sehinggakan time trial STAM pon madah nie lah yang rasib...madah ni lah penyebab kena ambil pereksa balik sebab nak naik pentas untuk graduasi...kalau tak,tak merasalah graduasi tahun ni..

saya tak salahkan isi kandungan madah ni sampai menyebabkan result saya jatuh..tapi perasaan tak ambik kisah dan malas menghafal membuatkan saya semua nya jd cmni...

hati mana yang tak kisah dengan result yang masih di tahap rasib pada peringkat trial..?huh....pada masa nilah saya rasakan saya amat meminati madah ni..ADAB DAN NUSUS....setiap masa dengan nota adab nusus...hafal semua....tak kira lah yg di'spot'ke...yang tak di'spot' ke....semua saya telan...hehehe..niat di hati walau tak dapat mumtaz pon,jayyid pon jadilah...asal tak rasib sudah..hehehe

eh2.....
nak cerita pasal syair,'ter'cerita pasal madah nie pulak...
ok2 straight to da point ya.....!
syair ni kami panggil 'rimun'....bukan sebab tajuk dia yg 'rimun'...tp awal bait syair dia yang 'rimun'....(paham ke tak nie..?)
hah..!satu lagi...kalau time tasmi' , pasti syair ini dulu yang di baca...pertamanya sebab syair ni agak 'jiwang'..kedua sebab syair nie agak pendek dr syair2 yang lain...

oklah....ini dia bait2 syair yang indah itu...cewah..!



ريم على القاع بين البان و العلم * أحل سفك دمى في الأشهر الحرمِ
seekor kijang putih di tanah landai di antara pepohon Alban dan bukit,
bolehkah aku menumpahkan darahku di bulan haram ini..?

رمى القضاء بعيني جؤذر أسدا * يا ساكن القاع أدرك سكن الأجم
kedua mata anak seladang melontar jelingan kepada singa,
wahai penghuni tanah rata(kijang putih),dapatkanlah penghuni ppohon rimbun(singa)ini

لمّا رنا حدّثتني النفس قاىلة * يا ويح جنبك بالسهم المصيب رمي
semasa aku merenungnya,perasaanku telah membisikkan kata,
aduhai rusukmu telah pun terkena lontaran panah

جحدتها وكتمت السهم في كبدي * جرح الأحبّة عند غير ذي ألم
ku nafikan dan ku sembunyikan panahan itu di hati ini,
luka percintaan tidak ada kesakitannya....


p/s : moga result utk madah adab nusus ni dapat selain RASIB..
p/s II : pandai baca x...?kalau tak boleh cepat2 daftarkan diri jd calon STAM untuk tahun depan,...hahaha

~8dis/1.42p.m.~


No comments:

Post a Comment