Wednesday, December 7, 2011

ada hikmah dalam redha

alhamdulillah~

beberapa hari lagi,cukup 3 bulan saya ter'campak' kesini..jauh dari ummi,jauh dari abah,jauh dari adik-adik,jauh dari semua~

3 bulan saya cuba fahamkan segala yang perlu saya fahami..agak 'sakit' sebenarnya..dan nampaknya,impian saya untuk fasih berbahasa arab dalam masa 3 bulan berkecai *sedihnya*
tapi,saya dalam proses nak cantumkan balik impian saya yang kononnya dah berkecai tu..takpe sikit-sikit lah..saya pun bukannya pandai sangat..sikit-sikit lama-lama jadi bukit..kan . kan ?

2,3 minggu sampai,saya telefon dan ceritakan keadaan disini kepada tokmak di Johor..saya katakan saya masih merangkak-rangkak untuk cuba faham bahasa disini..kerana kebanyakan mereka menggunakan bahasa 'ammi/pasar.Tokmak katakan "sama macam awaklah..cakap bahasa 'pasar' Malaysia" ~adehh : )

secara jelasnya,saya tak minat bahasa arab..dari dulu lagi ! tanyalah sesiapa sahaja sahabat rapat saya..setiap kali kelas nahu dan saraf,mata saya pasti tertutup.dan dulu,saya pernah tekad untuk 'lari' setiap kali peperiksaan subjek yang melibatkan bahasa ini..

kenapa ? saya pun kurang jelas kenapa ke'benci'an saya sehingga ke tahap itu~

tapi yang pasti semua yang berlaku ada hikmahnya..semasa di tingkatan 4 saya pernah mengelak utk berada di aliran agama..kerana saya mahukan cita-cita saya tercapai,jurutera angkasa..!!kemudian,habis tingkatan 5 saya mengelak utk mengambil STAM kerana saya mahu ke universiti dan menjadi pensyarah bahasa inggeris..semuanya kerana saya mahu MENGELAK !!

hidup dalam ke'mengelak'kan memang susah....apa yang kita kejar tak dapat,apa yang kita bawak pun tak dapat...

dan akhirnya,saya disini juga..~
hampir 3 bulan saya bercakap,bergaul,belajar semuanya menggunakan bahasa INI..itu pun kadang-kadang malu sebab 'blur' bila org arab tanya dan saya tak dapat jawab ... *bukan kadang2,selalu je*

sekarang,mulalah rasa menyesal..kenapa lah tak bersungguh dulu-dulu..tapi takpe,saya akan mula dari bawah semula..ya!DARI BAWAH!

dan...sekarang,saya takkan mengelak lagi..bimbang akan mengecewakan ummi dan abah nanti~




p/s : hikmahnya,Allah nak saya kuasai bahasa arab tak kira macam mana cara sekalipun saya cuba untuk mengelak ^^

p/s II : selamat datang musim syita' ^^

p/s III : kene semangat dah ni..sem depan ada nahu dan saraf   *moga2 mata ini dah tak 'tutup' lg..hehe*

1 comment:

  1. x semua yang kita mahukan akan kita perolehi, dan x semua yang kita mahukan adalah yang terbaik untuk kita..dan orang beriman itu berkata "cukuplah bagi kami Allah, DIAlah sebaiki-baik tempat diserahkan urusan"

    ReplyDelete