Saturday, July 14, 2012

Gigi dan Dakwah

     Bila ditimpa kesusahan atau kesakitan,kadang-kadang baru kita sedar nikmat sihat.Bila sihat pula,terlupa nikmatnya sakit.Ya! sakit pun punya nikmat.Nikmat dihapuskan dosa.

     Dulu,masa kecik-kecik,selalu dapat 'nikmat' sakit gigi.Gigi elok,tapi rasa sakit.Ummi dan Abah selalu paksa ke klinik.Bukan paksaan sangat sebenarnya.Cuma waktu itu kurang faham yang rupanya paksa-paksa sayang.Takkan nak biarkan anak kesakitan kan? :)

     Doktor gigi,makhluk tuhan yang paling saya benci waktu itu.Saya bencikan kesakitan tusukan jarum ke dalam gusi saya.Bencikan kemarahan doktor gigi bila saya sekejap turun,sekejap naik atas kerusi.Saya benci bila saya dipaksa untuk menganga mulut luas-luas..!oh bencinya!!yang paling saya bencikan ,muka bengis doktor gigi yang langsung tiada riak belas kasihan~

    Oleh kerana banyak perkara yang saya kurang senang,macam-macam alasan yang saya berikan bila gigi saya terasa sakit lagi.Tapi,jika terpaksa,saya akan di'hantar' ke klinik oleh Ummi dan Abah.Saya takkan cabut gigi tanpa Ummi ditepi untuk pegang tangan saya.Pernah saya lari bila tiba giliran saya.Saya pusing satu sekolah.Sebab biasanya,saya akan cabut gigi di klinik gigi sekolah.Tapi lupa waktu tu,Abah terjumpa saya atau saya lari bersembunyi tepi kereta..hehe nakal sungguh..tapi biasanya,bila Abah atau Ummi 'terjumpa' saya yang tengah ber'sembunyi' tu,saya terpaksa juga naik atas kerusi dan merelakan rasa sakit hinggap.Waktu tu,macam-macam benda yang saya mintak.Saja nak suruh Ummu rasa kesian..Saya mintak nak makan KFC lah,mintak nak makan epal lah.Macam-macam yang saya mintak.Tapi tiap kali mintak,mesti ummi akan cakap "cabut gigi dulu,baru seronok nak makan".

     Macam tu jugak kalau DAKWAH.

Kadang-kadang,hati kita tengah 'sakit' tapi benci nak jumpa 'doktor' yang boleh rawat hati kita.Kenapa??
Sebab kita benci dan tak sanggup untuk rasa 'sakit'.Dan kenapa kita benci untuk rasa 'sakit'.Sebab kadang-kadang juga 'doktor' yang nak 'rawat' kita menggunakan cara yang kita tak dapat terima.Kan?

'Tusukan jarum' untuk kurangkan ke'sakit'an kita,kadang-kadang lebih sakit dari ke'sakit'an yang sedang kita lalui.Arahan yang diberikan adakalanya terlalu keras dan tiada langsung rasa belas.Riak muka seakan 'akulah paling baik' , 'akulah paling sempurna' , 'akulah yang tahu segalanya' ~

Bila begitu,bila dia nak 'rawat' rasa 'sakit' kita atau dengan kata lain,nak sebarkan dakwah pada kita,mulalah kita reka pelbagai alasan.Alasan untuk mengelak dari di'rawat'.

Apakata,kali ni kita biarkan sekejap rasa 'sakit' untuk ubat 'sakit' yang kita ada.Biarlah tusukan jarum tu sakit.Biarlah muka dia bengis,biarlah arahan dia keras.Dan ya !! dia memang lagi tahu BANYAAK dari kita.Kalau tak pun lebih sikit dari kita.Sebab tulah dia cuba nak 'rawat' kita pulak.

Macam Ummi katakan "cabut gigi dulu,baru seronok nak makan"..

Hmm..
"cabut 'sakit' dalam hati kita dulu,baru seronok nak terima apa yang orang lain dakwahkan" ^^





[ sakit gigi pun kafarah dosa jugak..aduss -_-" ]


4 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete