Monday, March 25, 2013

Dewasa dan Matang

Dengan nama Allah..

Bulan ini fatrah imtihan.Kadang-kadang terasa penat menanggung pelbagai 'beban'.Belajar dan jawatan.Tapi saya yakin 'beban' ini mampu mendewasakan dan mematangkan.

Sesi kali ini masih diberikan kepercayaan untuk mentadbir persatuan selepas 'penat' satu sesi yang lepas menggalas amanah untuk menggerakkan persatuan.Jika difikirkan,saya memang mahu 'berehat' sesi ini.Biar adik-adik pula yang menggerakkan persatuan.

Tapi sebelum AGM sesi lepas,saya ada berbual dengan Ummi hingga lewat malam.Saya katakan sesi depan saya mahu berehat.Mahu fokus belajar.Mahu dapatkan muaddal yang terbaik.Kerana saya tahu,saya bukanlah yang mampu dan pandai menyusun masa.Tapi jawapan dari Ummi seperti biasa,ringkas dan padat. "Kakak,Ustaz Fadzil Nor,'mati' baru berehat Kak".Waktu ni,air mata saya mengalir tanpa Ummi tahu.Oh!rupanya,di dunia tiada istilah rehat.

Amanah jawatan ni tiada lain hanya untuk melatih dan menguatkan.Tiada istilah 'kuat dengan sendirinya'.Kita bukan Tuhan!Kita perlukan komuniti yang saling menguatkan dan saling nasihat menasihati.

Bila begini,barulah saya memahami.Rupanya perancangan dan penyusunan masa amat penting.Barulah saya bersungguh menggunakan setiap masa yang ada.Walaupun kadang-kadang masa yang dibazirkan lebih banyak dari masa yang digunakan.hehe.

Saya rasakan fasal ini benar-benar menguji kesungguhan saya.Imtihan berpanjangan.Ujian yang berterusan dan ke'tidaksabar'an yang tak pernah lekang.Yuhuu..akhirnya puasa dan raya saya tahun ini bersama Ummi,Abah dan adik-adik.

Dan fatrah kali ini,fatrah kesungguhan.Bukan lagi fatrah percubaan.Moga Allah mudahkan dan kuatkan serta thabatkan hati menempuh fatrah yang menuntut beribu kesungguhan dan kematangan.Dan dijauhkan dari sebarang ketidakcaknaan terhadap amanah yang bertenggek di bahu.Ameen :)

"Dan orang-orang yang berjihad(untuk mencari keredhaan Kami),benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.Sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik" [Al-Ankabut : 69]




p/s : sesi kali ini in syaa Allah terbaik.
p/s II : tanpa sedar,umur saya tahun ini bertambah lagi 1.sedarlah!!hoho -_-'
p/s III : fatrah : sesi - imtihan : peperiksaan - thabat : tetap.

5 comments:

  1. untungla puasa dan raya kat Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Semoga terus maju dalam kehidupan anda, tapi jangan lupa pada orang yang berada di bawah anda :) Kadang2 orang yang berada di bawah ni tahu dan nampak apa yang kita tidak nampak, salinglah bermuhasabah. Insyaallah urusan anda akan lebih berkat dari doa2 orang yang tidak anda ketahui.
    Selamat Maju Jaya.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete