Friday, March 29, 2013

Maratib Amal kita bagaimana?

Bismillah

Maratib amal.Cuba tanya sesiapa sahaja,pasti dalam fikirannya 'amalan yang bertangga-tangga' itu.Bermula dengan pembinaan individu muslim hinggalah ke asatizal 'alam.'Masuk'lah ke dalam mana-mana gerakan yang hadafnya adalah tarbiyyah rohiyyah,pasti maratib amal yang bertangga-tangga ini yang disuruh paling awal untuk dikhatamkan.

Dulu pernah terbaca status sahabat saya tentang maratib amal ini.Tapi maratib amal kali ini amat berbeza dan saya rasakan ini adalah yang paling tepat.Maratib amal versi Venn Diagram.Bukan lagi 'tangga-tangga' yang hujahnya bila dah capai individu muslim yang ideal,barulah bergerak kepada keluarga yang ideal,kemudian kepada masyarakat yang ideal dan seterusnya.

Antara persoalan yang seingat saya ditimbulkan adalah :
1)Apakah kayu ukur 'ideal'nya individu itu sedangkan seumur hidup adalah proses try and error.silap-betul-silap-betul sampai mati..?Pftt...stagnant sungguh idea ni.

2)Katakanlah proses pembaikan diri itu tidak sempat untuk dihabiskan sehinggalah berkeluarga,atau terlampau fokus pada diri,keluarga dan kelompok kecil dalam masyarakat dan akhirnya diabaikan hal-hal negara atau dengan kata lain politik lah!Masyarakat yang terBANYAK yang mengawal sistem.

Hmm..apa jaminan kita untuk anak cucu kita nanti?Ada peluang ke mereka merasakan pembaikan seperti yang hari ini kita rasakan sedangkan dizaman mereka nanti,mungkin akan ada sistem pemerintahan yang lebih korup dan kuku besi?Mungkin ini akan menjadi salah kita.Sebab kita hanya fokus pada diri kita sahaja.Tak dibetulkan pada zaman kita...!
*faham ke? -_-'

Pada saya,idea maratib amal secara bertangga-tangga ini boleh dikatakan tidak adil atau kasar sikit,zalim(tak letakkan sesuatu pada tempatnya)

Sebab?

Tak lain kerana sistem.

Sistem hidup individu takkan terpisah dengan masyarakat.Sistem hidup masyarakat  juga tidak boleh dipisahkan dengan negara.Dan begitulah seterusnya....

wallahu 'a'lam...moga Allah redha :)







p/s : post ni mungkin agak emo.
p/s II : Juma'ah Mubarakah..moga Allah redha usaha kita walau sebesar zarah.
p/s III : teringin pula nak jadi cikgu bahasa melayu lps buat post ni..skema sungguh..!!hehe

3 comments:

  1. Perkongsian yang menarik. Subhanallah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. adikku sayang- NA

    ReplyDelete